söndag 1 mars 2009

Orkidéer

Redan på Singapores flygplats är de där, orkidéerna. Lila, vita och rosa i hela trädgårdar. Mängder av dem som symboliserar Singapore, medan EU:s nationalblomma är en dammig kontorsfikus. Jag måste fota blommorna, men vågar jag? Att röka på tunnelbanan betingar böter om 6 000 kronor och att äta i vagnen kostar 3 000. Så hur mycket blir ett fotografi i ankomsthallen? Det var gratis. Tomas slipper dessutom få SHIT (suspected hippie in transit) stämplat i sitt pass, så som långhåriga män fick för några år sen.


Första dagen i Singapore går vi till National Orchid Garden och ser tusen orkidésorter, enligt broschyren. Om det stämmer är svårt att säga när man är oskolad. Hursomhelst finns en mängd platser där man kan sitta på stubbar och bli fotad. Det är kaskader av orkidéfärger och en skylt: Photo Spot. Titta, jag sätter mig här… och Tomas blir som vanligt dokumentatören av min semester.


Orkidéträdgården är kanske den finaste park jag sett men det är för varmt för att gå igenom den igen. Istället åker vi till Orchard Road och deras luftkonditionerade shoppinggallerior. Därifrån spiller musiken över till trafikbruset. För hundrafemtio år sedan var det tigerrytanden från bergen, malariaträsk och gångtrafik. Djungeln gör sig dock påmind i gatuplanteringarna, inget gräs på spillytorna utan ampelliljor, tjockt av dem och ilsket grönt.


Nästnästa dag går vi till orkidéparken igen. Jag har kommit på att jag kan försöka skriva om orkidéer och Singapore och kanske sälja in det som resereportage. För det mesta brukar det vara ett misstag att återvända till platser som man precis har sett, men inte nu, magin finns kvar.

Inga kommentarer: