söndag 1 mars 2009

Observationer

Är det en fördel att vara liten i varma klimat? Kvinnornas bröstkorgar här är som mina lår. Är det en fördel att ha stor näsa i Polen? En sån som jag har. Vissa saker förstår jag inte riktigt: djuren är så himla välanpassade för betingelser de lever i, exakt den långa hals de behöver eller den korta tass, men människorna – där är det bara hudfärgen som gör nytta, ibland.

Jag äter varmkorv, och det verkar inte vara något att skriva hem om, men här får jag köttfärssås på den och skär den med plastsked. Vi lär oss också andra saker. Varje gång som man går på toa på Botaniska trädgården hänger det en texttavla där med ”did you know that…” På Tomas toa står det att cashewnötter är giftiga när råa, och på min att tigerorkidén är världens största planta och kan väga upp till ett ton. Nu är vi genast bättre människor. Att det var så enkelt! Learning by pissing. Nedan ingefära.

Inga kommentarer: