tisdag 10 juni 2008

Slovenska specialiteter

Vad är typiskt slovenskt? Ingen aning. Tjeckien har sin böhmiska kristall, så som Sverige har sitt glas och Venedig sitt. Milkakossan är från samma trakt som Hitler, men Slovenien? Hursom, vi äter stekt lever och jag beter mig lite bättre mot vår servitris än vad jag annars presterar. Jämt när jag ska ta in på hotell eller beställa mat blir jag nervig, undfallande och formell. Hade hon och jag träffats på något disco så hade vi haft ett helt annat förhållningssätt till varandra men eftersom hon har en uniform och jag kan göra en mängd fel så är det bäddat för ömsesidigt lidande. Jag försöker anlägga en blick som säger: ”vi är inte servitris och gäst, vi är två tjejer som kan vara avslappnade gentemot varandra.” Någon gång ska jag lyckas.

Vi stannar vid slottet Bled; en borg på en klippa ovanför en sjö. Det är populärt att gifta sig där och fördriva en vecka, eller så. Ena dagen fikar man och tittar på slottet, andra åker man upp till slottet, tredje paddlas man runt på sjön. På fjärde dagen är måttet rågat, då dödar man sin käresta av tristess. Dessutom är det kallt och regnigt, jag vill till Medelhavet.

Inga kommentarer: