tisdag 17 juni 2008

Makedonien, kvar att upptäckas

Här trodde jag att vi skulle äta fruktsalladen Macedonia, sån som serveras i Italien, dock ej här. Körsbär svarta som synden för 10 kr kilot duger också. Annars vet jag inte mycket om landet. Det är vackra landskap och knappt en människa att fråga om något. Så det är som Sverige ungefär. Istället ägnar jag vägen åt att lära mig det kyrilliska alfabetet för tredje gången i mitt liv, de första två var när vi skulle till Moskva och Ukraina.

Vi stannar till i staden Ohrid vid vid sjön Ohrid, den djupaste på Balkan, och vid dess stränder finns Balkans mest irriterande caffelatteghetton, precis som i städerna vid Balkans havskust. Makedonien är tvugna till prefixet FYR (Former Yugoslav Republic) för Greklands skull, för de har också ett Makedonien och var oroliga. Grekland löjlade sig med handelsembargo tills Makedonien bytte namn och flagga.

Inga kommentarer: