tisdag 10 juni 2008

Kroatiska nätter

Jag försöker somna i nattlinne, kofta och Tomas yukata. Över mig har jag hotellets filt och egen filt men märker att det inte kommer att gå. Jag vecklar ut picknickfilten som turligt nog är försedd med ogenomsläpplig gummiplast på insidan. Jag har frusit i Mexico City, New Delhi och nu vid det regniga Medelhavet. Överallt dit vi åker i lågsäsong för att undivka olidlig hetta. Tomas problem är av annat slag. Jättekudden tar upp en tredjedel av sängen och räcker till korsryggen. Täcket är kvadratiskt. Nie dobrze, inte bra, med betoning på ”nie”. Tomas har lärt sig mer användbara fraser på polska. Själv har jag en intuitiv förståelse för kroatiska och stoltserar vid varje skylt vi ser. Tomas rycker på axlarna: ”Ja, det är kommunistiska.”

Inga kommentarer: