torsdag 7 juli 2011

Hanaholmen – Hanasaari

Vi åker till Finland. Det är tredje gången i år och femte gången på två år. Innan Niklas träffade mig hade han aldrig varit i Finland. Inte så att jag är en representant för allt det finska, det har bara slumpat sig så… Först fick jag ett vistelsestipendium på Åland, sedan blev jag inbjuden att delta på Åbo-biennalen, därefter var Niklas och jag gästlärare på en konstskola i Kokkola och nu fick jag ett vistelsestipendium till Hanasaari, Hanaholmen. Så vi tar en färja över den oändliga skärgården, som förbinder de två länderna, och kastar oss återigen handlöst in i något okänt.

Hanasaari-stipendiet syftar till att öka kulturutbytet mellan Sverige och Finland. Ett första steg kan då vara att komma till Hanaholmen eller Hanasaari, utanför Helsingfors och spendera några dagar där. Varje gång jag är på ett vistelsestipendium blir jag förvånad över hur olika de kan vara. Allt från folkliga Dalagårdar där man är moll allena till postmoderna ateljéer vid fjordar där man sällskapar med polska designers. Hanasaari är förstås speciellt på sitt sätt. En stor hotellanläggning på en liten ö sju kilometer öster om Helsingfors, allt förbundet med kraftiga motorvägsbroar till andra öar och till fastlandet. Vi är de enda konstnärerna på plats, och så gott som de enda gästerna. Det är mer ett konferenscenter som lever upp under terminerna och stänger i juli. Vi är där under de sista skälvande dagarna innan sommarsömnen och utforskar det modernistiska komplexet. Det andas nedtonad elegans och svårmod. Det är jordbundet av allt det bruna men har samtidigt en ambition om att lyfta blicken.



Själva sänker vi blicken ner i bassängen där vi badar minst en gång om dagen och ner i tallrikarna som serveras oss på den fina restaurangen. Vi är själva, allt är gratis och vi känner oss som kungar. Men vi skärper oss också, Niklas övar piano och klipper sig. Vi åker in till Helsingfors och ser utställningar jag kanske ska skriva om. Men det är ändå badet som är det klart bästa och det är där vi spelar in scener till såväl gamla som nya filmer.



Inga kommentarer: