torsdag 2 december 2010

What would Jesus say

Jag blir inbjuden på frilansmingel och film. De visar What Would Jesus Buy, och den är rolig, men paret som sitter bakom mig är inte alls skoj. Mannen tar hela tiden spjärn med knänen mot mitt säte och ändrar ställning. Det känns som sparkar i ryggen. Jag säger till.
Första gången jag säger till: mannen förnekar att han har vidrört mitt säte, bara sätet bredvid.
Andra gången jag säger till: mannen låtsas om ingenting. Han stirrar bara förbi mig.
Tredje gången: kvinnan säger att det var hon den här gången. Hon säger att det är märkligt att jag känner av det. Hon säger att de har långa ben.

Det är kanske inget märkligt med att man får säga till någon, och att den personen säger ursäkta. Men istället för ett oj, ursäkta, är det alltså så här man ska göra:
1. Förneka händelsen.
2. Ignorera den som säger till.
3. Säga att den som blir utsatt för obehag är konstig.
4. Hävda att de måste göra något som stör deras medmänniskor för att de är beskaffade på ett visst sätt.

Inga kommentarer: