söndag 12 december 2010

Schack matt

Tre tjejer i gruppen gör ett schackperformance. Det ska vara levande schackpjäser som agerar i ett drama, spelet om Sverige. Striden står mellan den traditionella och den moderna sidan. De har skrivit manus, hittat på koreografin, gjort masker och målat schackgolv. De har kontaktat MM:s vänner och föreslagit att de ska vara aktörer i spelet. Nu är det dags. Nu har golvet lagts ut i en av museisalarna och modernas tre fotografer springer runt och riggar kamerorna. Alla schackpjäserna samlas. Den vita drottningen står i höga boots, fluffig kappa, och lösögonfransar. Men var är den svarta drottningen?

Den vita drottningens kompis, tjejen som ska spela den svarta sidans stolthet är borta. Hon har försovit sig. Lena ringer och vill fixa en taxi, men det är för sent. Spelet måste börja. Du får vara den svarta drottningen! Jag? Ja. De sätter en krona på mitt huvud och snör på mig en korsett. Jag står rakare än jag någonsin gjort och lyckas komma ihåg mina repliker. De andra schackpjäserna sköter sig också, när vi kör scen efter scen och det blir sagolikt bra på film.

Den riktiga svarta drottningen kommer precis när vi filmat klart. Jag tar av mig kronan och sätter på hennes huvud. Åh, det kan vara så lätt att missa ett kungarike, även om det regnar kronor från himlen.

Inga kommentarer: