söndag 10 januari 2010

Döda grisen och andra skrönor

Det ringer hos min kompis, det är polisen. Gå genast ner och öppna för oss! Konstigt att polisen inte har portkoder till alla hus i Stockholm och konstigt att det är helt tomt utanför dörren när han öppnar. Men det är inte tomt. Poliserna stod bara och tryckte på sidorna om dörren. När han öppnar rusar de in med dragna vapen. Gå genast in och lås om dig! säger en av dem strängt. Det razzia i en lägenhet i huset. Dagen efter slår restaurangen på bottenvåningen igen. Sedan är allt tyst. Och luktande. Jag hälsar på och står inte ut, det stinker i trapphuset. Min kompis går omkring och tror det värsta, det är katten som blev kvar i lägenheten, det är barnet, det är en tragedi... Han tar sig samman och undersöker saken närmare på kvällen. Det visar sig att restaurangen som så hastigt flydde fältet lämnade en slaktad gris i ett avstängt kylskåp. Nåväl, saken åtgärdades och allt är sant.

Häromdagen fick jag ett mail, som inte alls har med saken att göra. Det var från en kille som undersökt olika bloggars popularitet och min låg på 16 000 plats av 100 000. Det är vad jag har att berätta, från min dubiösa horisont, när min kompis berättar sanningen om grisen. Men vad kommer hända med den tomma restauranglokalen? Så frågar vi oss när vi äter en bjudmiddag på en helt annan restaurang. Lokalen kostar 100 000 kronor. Jag kan inte köpa den, säger jag snabbt. Min blogg är bara värd 22 000 kronor. Jag vet inte om det är sant men så stod det på nätet.

Inga kommentarer: