söndag 13 januari 2008

Talaren som inte kunde prata

Lena Redin på Radio Uppland intervjuar mig i direktsändning. Jag har en kompis som spyr när han är på radio. Eller så säger han ingenting. Jag mailar: "Hej F, när kan man höra dig sitta och hålla käft om Doris Lessing?"

Och så har jag en kompis, Richard Dinter, som gör radio själv. Han sms-ar: "Det kommer gå jättebra /Lena Redin" Efteråt säger han: "vad duktig du var!" Utan att ha hört inslaget.

Inslaget, det vågar jag knappt lyssna på själv men det var över förväntan. En sak är dock säker; jag har ett perverterat förhållande till språk. Istället för att kasta mig ut i stunden ruvar jag tätt vid min skrivna fusklapp.

Skriva och föreläsa kan jag tydligen, för det får jag pengar för ibland men en intervju i radio är inte samma sak. Men, men, det är ju också ord... Ja, och eftersom jag inte kan skilja genrer åt så låter jag som om jag hade en stav i arslet.

Jag låter mycket bättre när jag har visning. Bah, jag kan hålla visning för 50 statschefer och njuta av det. Så varför kan jag då inte prata i en inspelningsstudio? Det är för att allt, precis allt, spelas in skoningslöst och för evigt. Man kan inte börja om, ändra sig, skriva kladd, repetera. Som sagt, perverterat förhållande till språk.

Inga kommentarer: