fredag 1 mars 2013

Teorin och praktiken


Nästa vecka är det teorikurs på Gerlesborgsskolan och jag har utsetts till att välja texter. Det är därför jag skyndar på Götgatsbacken med en kasse klassiker från Konstfacks bibliotek och blicken riktad mot Pocket Shop. Där ska jag få tag på kompletterande litteratur, Ernst Billgrens Vad är konst? Min egen gamla är alldeles för understruken för att kopiera från. Jag minns att jag tyckte mycket om den, men i vissa kretsar är det som att svära i kyrkan när man säger så.

Framme vid disken frågar jag om de har Vad är konst?
– Det enda vi har kvar är Vad är sex?
För ett ögonblick tappar jag bort mig helt. Först och främst, gud vad kul med oprovocerade inviter, och av en kvinna dessutom! Kanske hade det varit lättare som lesbisk. Jag och min tajtaste tjejkompis är rörande överens om vad vi vill ha av livet och av förhållanden, men istället för att gifta oss med varandra försöker vi hitta detta hos en man. Hon bakom disken verkar dock inte inne på det spåret. Ok, då kör vi en annan förklaring. Det har alltså gått så långt… Att jag går runt på stan och utstrålar ”Snälla, vad är sex för något?” Nej, så är det visst inte heller för när expediten ser min förvirring fortsätter hon:
– Ja, alltså en annan bok i serien ”Vad är…?” den av Katerina Janouch…
– Hm, det passar nog inte för kursen, får jag fram, och lämnar bokhandeln.

Varför måste jag hålla på med konstteori? Hade det inte varit roligare att vara Katerina Janouch? Var det inte Groucho Marx fru, Ruth Johnson, som sa ”Jag vet ingenting om sex, jag är gift”. Själv är jag inte ens gift.

Inga kommentarer: