lördag 5 januari 2013

Nyårslöftet

Mitt nyårslöfte år 2013 är att jobba mindre. Jag har varit så duktig hela mitt liv, så ambitiös, att jag inte hunnit med det andra kallar fritid. Har jag gått på fest har det varit på en konstskola där jag jobbat. Har jag gjort något som kan liknas vid en hobby har jag snabbt dragit in det i mitt konstnärskap, skrivande eller undervisande. Har jag träffat en man har det varit på en pressvisning, eller på något annat sätt ett olycksfall i arbetet.

2012 var värst, och samtidigt bäst. Allt gick på högvarv. Jag arbetade med två stora filmprojekt där det äntligen fanns budget, och fick tacka nej till uppdrag, något jag aldrig trodde att jag skulle tillåta mig själv.

Sent en söndag natt betade jag av tidningshögen som brukar samlas vid veckosluten och läste att kineserna har två veckors semester per år. Lyckliga dem! Det var min första tanke. Själv hade jag haft en veckas semester. Så jag tog ut en vecka till i samband med julen och bestämde mig för att ha en lugnare vinter. Men så som det ser ut hittills i januari blir det att jag kommer jobba lika mycket men tjäna mindre. Det här med arbetstimmar och timlön följs inte riktigt åt när man frilansar.

Inga kommentarer: