fredag 9 mars 2012

Livet är så enkelt

Jag är gästlärare på Gerlesborgsskolan och har det rätt bra. Vackra landskap, trevliga elever och kurs som jag bestämmer över helt själv. Men det finns en annan sida också. Det är svinkallt. Inne som ute. Jag har med mig samma tjocka kläder som i norra Finland, där jag undervisade i januari, men den bohuslänska vinden i mars kyler mer. Inomhus är handtagen iskalla. Jag går oavbrutet i det tjockaste jag har och ibland i jacka inomhus. Jag tvingar till mig en värmefläkt till rummet, den låter som en skördetröska så jag kan inte vara på mitt rum samtidigt som den är igång. Ibland gör jag det ändå och får huvudvärk. På kvällen kan jag förstås inte somna, ingen skugga på Gerlesborg. Jag har bara svårt att somna. Så har det varit sedan jag var barn. Räddningen kom med sömntabletter för ett par år sedan. På morgonen vaknar jag av oväsen i korridoren, matsalspersonalen ska upp halv sju och göra frukost.

Så småningom släpar jag mig ner till fikarummet och möter den andra gästläraren där. Hon har sovit utmärkt. Hon lägger sig tidigt, går upp tidigt och har inte hört några elefanter i korridoren. Jag orkar inte fråga om hon har huvudvärkstabletter. När jag säger att det är kallt tittar hon halvt oförstående på mig. Vid skoldagens slut ska hon bada i havet. Efter att hon badat blir vi skjutsade till bussen. Jag blir halvt illamående av den svängiga vägen. Hon somnar i bilen. När jag tittar på henne får jag glimt av himmelriket. Livet kan vara så enkelt. Man fryser aldrig, är alltid utsövd, har inte huvudvärk och blir inte åksjuk. Och framförallt slipper man en massa stök, fläktar, tabletter och negativa tankar om sig själv och sin omgivning. Jag skulle vilja ha en sånt liv.

Inga kommentarer: