torsdag 21 maj 2009

Learn how to fight

För ett år sedan på min vernissage kom en tjej fram till mig. Hon ville skriva om mig men jag fick ställa frågorna i hennes ställe. Hon ville bli journalist och jag tänkte: woman, you have to learn how to fight! Hade inte jag legat på och slagits om allt så… Ja, så vadå? Jag hade kanske fått samma sak ändå, fast en vecka senare? Och vem säger att hon inte kommer lyckas bara för att hon inte agerar som om hon vore gränslös och berusad, så som jag brukar göra med alla jag träffar.

När jag tittar tillbaka på valfri period i mitt liv finns två känslor där. Jag är nöjd med det som var, och så genomborras jag av en plötsligt smärta. Jag minns hur jag kämpade, tjatade och slet för att jag inte var nöjd med det jag hade. Men nu är jag nöjd. Inte med att jag fightades utan med det jag ändå hade. Ojdå, det innebär att jag kunde ha varit nöjd redan då…! Så vad lär vi oss av det? Att jag slåss mest mot mig själv.

Inga kommentarer: