onsdag 28 januari 2009

Brev till Anna Odell

Anna… jag mailade dig men antar att din inbox pajat av allt skräp, så det kanske är lättare att nå dig så här:

Hej Anna,

Oj, vad det stormar! Märkligt med alla bloggare som önskar livet ur dig – med tanke på att det inte går en timme utan att folk hittar på inre och yttre smärtor för att få vård snabbare (och blockerar för dem som verkligen behöver).

Men varför går du inte ut med vad du ville med aktionen? Jag kan förstå att projektet ingår i ett större sammanhang som kanske inte ens är klart, men det du tänkt kring själva aktionen har du ju. Du har medieljuset på dig, så om du vill säga något med det du gjorde - now is the time! Jag vet inte om det funkar som en cliffhanger att du har utställning i maj... Kanske kommer media vara där då också, kanske inte. Jag tänker bara att det är nu-nu som du har chansen att verkligen nå ut med ditt budskap! Det känns så mycket Konstfack att säga nej, jag kan inte berätta för projektet är inte klart.

Själva aktionen då, ja, många är vi som inte skulle göra det. Jag skulle inte kunna för att jag inte skulle komma på det, det ligger inte i linje med mitt konstnärskap. Jag skulle inte heller palla psykiskt, skulle inte kunna spela rubbad eller vilja gå igenom tvångsomhändertagandet. Jag skulle också känna mig så usel när jag sa att allt bara var fejk. Men bara för att det inte är min personliga kopp te så behöver det inte vara fel! Hursomhelst kan jag inte ta ställning för jag vet inte vad det handlar om. Konsten är full av provokationer, men se till att du får medieplats för dina tankar, annars riskerar det att bli obegripligt.

Hälsningar
Magdalena

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magdalena,

Det var den mest balanserade och nyanserade kommentaren jag hittills har sett till Annas genomförande i onsdags.

Tack för den!!!

/Mats
musiker/projektledare/entreprenör/livsseglare/pappa:-)

Anonym sa...

Varför skulle hon läsa din blogg och varför skulle hon bry sig?

Anonym sa...

ja hon är upptagen med nästa projekt, pissa från kaknästornen

Anonym sa...

I wonder what it would imagine if Anna Odell became so ill in real life after this event. Would she be expected and have an appropriate treatment for these symptoms / condition?, Unlikely after this and I personally feel that she has exhausted her rights to have this help, I have a daughter who suffers difficult of psychotic depression (the most severe form of depression can be hit out), usually can only be lifted with the repeated electroshock treatments. So I feel very bad himself to Anna Odell can carry out in this bizarre way, and important resources for health care in claims and expos and worry already very ill patients quite unnecessarily, to say that this is done in the name of art!!!!!!!!????????

Anonym sa...

Jag skrev till Anna på Spraydate i somras, hon svarade inte då heller.

Fredrik R.

Magdalena Dziurlikowska sa...

Oj, vad kommentarer som regnat in. Tack för dem. Jo, Anna hörde av sig och vi pratade länge i telefon.