torsdag 14 augusti 2008

Men and Pride

Jag går i gamla stan under Pride-festivalen och hör hur två restaurangägare (greker?) sitter utanför sin taverna och pratar om regnet: ”Guds straff”.

Jag och min vän, en bög, står i armkrok, en dragen man (svensk) kommer fram till oss och säger: ”Jäklar vilken vacker kvinna du har!” Min kompis svarar snabbt: ”Hon är transvestit.” Mannen går på det till slut och sen säger han till mig: ”Du ska inte raka dig någonstans, inte ens under armarna.”

Jag blir stupfull på Lino på Riddarholmen. Hånglar upp min bögkompis och ett träd. En man (algerier?) kommer fram till mig, säger att han respekterar mig men skulle vilja fråga om jag har en pojkvän och varför jag i så fall kysste min kompis. (För ett mobilfotos skull)

Jag går hem, trots berusningen lyckas jag hålla god styrfart. Två tjugoåriga killar (iranier?) ler: ”Hej, hur är det?” Jag: ”Full som fan.” De: Vart ska du?” Jag: ”Hem.” De: ”Har du öl hemma?” Jag: ”Ingen öl hemma, pojkvän hemma.”

Några veckor senare tar jag på mig en turkos klänning och cerisa pumps. Jag ska till en Rookies&Players modegala och dela ut Polska institutets diplom. Jag har också mina löpskor i en kasse och byter om till dem senare, då är det som vanligt. Vinglar jag i de högklackade däremot vill alla män ha mig. Är det för att man rent fysiskt är enklare att få omkull? Dagens första beundrare (engelsman) säger: ”You are a very beautiful woman”. Vi börjar prata och han menar att han tycker om kvinnor som ser ut som kvinnor. Jag blir illa berörd. Samtidigt tycker jag om när män ser ut som män. Men jag tycker också om män som ser ut som kvinnor. Jag tycker om allt helt enkelt. Fast när en man säger att han vill ha en kvinnlig kvinna så tänds min varningslampa.

1 kommentar:

crupo sa...

Vilka amoraliska äventyr!